Kluczbork. Mieszkańcy skarżą się, że tiry nie korzystają z obwodnicy i jadą przez centrum

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Obwodnicę Kluczborka otwarto w kwietniu 2020 r. Od tego roku wprowadzono zakaz wjazdu do miasta tirów.
Obwodnicę Kluczborka otwarto w kwietniu 2020 r. Od tego roku wprowadzono zakaz wjazdu do miasta tirów. fot. Mirosław Dragon
Mieszkańcy Kluczborka skarżą się, że duże samochody ciężarowe nadal jeżdżą przez miasto, mimo że gmina zbudowała obwodnicę łączącą trzy drogi krajowe. Rozwiązać ten problem mają znaki drogowe oraz policja i inspekcja transportu drogowego.

W kwietniu 2020 roku otwarto całą obwodnicę Kluczborka. Co nietypowe, objazd miasta zbudowała gmina, a inwestycja trwała ponad 10 lat. W 2020 roku oprócz zbudowania ostatniego, piątego etapu drogi, samorząd wyremontował też dwa wybudowane na samym początku odcinki.

Zaraz po oddaniu do użytku całej 9-kilometrowej drogi władze Kluczbork rozpoczęły procedurę przekazania jej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Procedura zamiany obwodnicy Kluczborka na drogę krajową zakończyła się na przełomie 2020 i 2021 roku.

W zamian gmina Kluczbork przejęła dotychczasowe drogi krajowe na terenie miasta. Drogami gminnymi stały się ulice: Opolska, Skłodowskiej-Curie, Katowicka, Wołczyńska i Byczyńska.

Obwodnica Kluczborka ma w sumie 9 kilometrów. Prowadzi z Kuniowa, przez Ligotę Dolną, Smardy Dolne, aż do wyjazdu z Kluczborka w kierunku Poznania. Łączy aż trzy drogi krajowe: nr 42, 45 i 11. Dzięki temu ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto.

Mieszkańcy Kluczborka skarżą się jednak, że na razie nie wyprowadziły.

- Z utęsknieniem czekaliśmy na ukończenie budowy obwodnicy. W końcu nastąpił ten długo oczekiwany moment. Obwodnica gotowa, lecz nie zmieniło się nic. Ruch ciężarowy jaki był, taki jest nadal. W dalszym ciągu ulica Katowicka stanowi główną drogę tranzytową - mówi Barbara Bittner, która mieszka właśnie przy ul. Katowickiej.

- W Kluczborku ciężarówki dalej pchają się do centrum, niszcząc chodniki, studzienki, budynki, środowisko, a nade wszystko nasze zdrowie - dodaje Barbara Bittner.

Do naszej redakcji dzwonią też inni mieszkańcy Kluczborka, skarżąc się na tiry w centrum miasta.

- Dużego ruchu ciężarowego już praktycznie w naszym mieście nie ma, obwodnica wyprowadziła ruch tranzytowy - nie zgadza się burmistrz Jarosław Kielar. - Natomiast trzeba pamiętać, że ciężarówki nadal mają prawo dojeżdżać do firm zlokalizowanych na terenie Kluczborka.

Wprawdzie nowe fabryki powstały w strefie ekonomicznej (która zlokalizowana jest praktycznie przy obwodnicy, w Ligocie Dolnej), ale na terenie miasta są duże zakłady pracy, takie jak Famur Famak, Siegenia Aubi czy Protea w Ligocie Górnej, do której od strony Opola dojeżdża się właśnie przez ul. Katowicką.

Wielu kierowców tirów jedzie na pamięć przez miasto, mimo iż ze wszystkich stron postawiono znaki ograniczenia tonażu do 12 ton.

- Poprosiliśmy policję i Inspekcję Transportu Drogowego o częstsze kontrole - zaznacza burmistrz Jarosław Kielar.

Policja częściej prowadzi teraz kontrole, niemal codziennie, m.in. na ul. Opolskiej, Byczyńskiej, Katowickiej w Kluczborku, a także w Kuniowie czy Kraskowie.

Nowa obwodnica Kluczborka oprócz wyprowadzenia ruchu tranzytowego pozwoliła także kierowcom samochodów osobowych ominąć zakorkowane miejsca w mieście oraz przejazd kolejowy na ul. Opolskiej, który bardzo często jest zamknięty.

Tak budowano obwodnicę Kluczborka:

  • I etap - w 2008 roku oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z Ligota Dolną.
  • II etap - w 2012 roku gmina oddała do użytku 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ul. Fabrycznej, a także zbudowała rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku.
  • III etap - w 2015 r. wyburzono stary wiadukt kolejowy w Ligocie Dolnej i zbudowano w jego miejscu rondo.
  • IV etap - w 2017 r. zrobiono IV etap od zbudowanego dwa lata temu ronda w Ligocie Dolnej na DK nr 42 do nowo wybudowanego ronda na skrzyżowania z drogą powiatową do Smard Dolnych.
  • V etap - w 2020 r. dokończono odcinek od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku.
Obwodnicę Kluczborka otwarto w kwietniu 2020 r. Od tego roku wprowadzono zakaz wjazdu do miasta tirów.
Obwodnicę Kluczborka otwarto w kwietniu 2020 r. Od tego roku wprowadzono zakaz wjazdu do miasta tirów. fot. UM Kluczbork

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie