- Nie było żadnej fety, przecinania wstęg, bo i czas ku temu nieszczególny. Po prostu po ściągnięciu barierek możliwy jest już przejazd ostatnim odcinkiem obwodnicy Kluczborka - informuje wiceburmistrz Dariusz Morawiec.
Ostatni, piąty odcinek obwodnicy Kluczborka, ma tylko 1,4 kilometra, ale był najdroższy. Wszystko dlatego, że trzeba było zbudować wiadukt nad linią kolejową Kluczbork - Poznań.
Koszt ostatniego etapu obwodnicy Kluczborka wyniósł 19,4 mln zł, z czego 9,2 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej.
Oddany do użytku 1 kwietnia odcinek prowadzi od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku, obok Galerii Miodowej.
Cała obwodnica Kluczborka ma 9 kilometrów. Prowadzi z Kuniowa, przez Ligotę Dolną, Smardy Dolne, aż do wyjazdu z Kluczborka w kierunku Poznania. Łączy aż trzy drogi krajowe: nr 42, 45 i 11, dzięki czemu wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto.
- W całości została zbudowana przez gminę i warto podkreślić, że jest to jedna z najtańszych obwodnic w całej Polsce - podkreśla burmistrz Jarosław Kielar. - Dla nas oprócz wyprowadzenia ruchu tranzytowego ważne jest, że kierowcom jadącym do Kluczborka obwodnica pozwoli ominąć zakorkowane miejsca w mieście i przejazd kolejowy na ul. Opolskiej, który często jest zamknięty.
Kluczborska gmina obwodnicę budowała przez ponad 10 lat! Pierwszy odcinek oddano do użytku w 2008 roku.
- Prace koncepcyjne i projektowe rozpoczęły się jednak dużo wcześniej, bo już w roku 2003. Pierwszy odcinek, biegnący od ul. Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej do ul. Fabrycznej, powstawał w latach 2007-2008. I tak po kolei, etapami, głównie za sprawą środków z gminnego budżetu, ale także przy wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego, Województwa Opolskiego, programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej oraz środków GDDKiA w Opolu powstawała ta ważna dla Kluczborka inwestycja - dodaje Jarosław Kielar.
Aktualnie obwodnica jest drogą gminną, ale jeszcze w tym roku ma powstać uchwała o przekazaniu jej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA ma przejąć obwodnicę, a w zamian gmina Kluczbork przejmie drogi krajowe na terenie miasta: Opolską, Skłodowskiej-Curie, Katowicką, Wołczyńską i Byczyńską.
- Dopóki to się nie stanie, nie możemy jeszcze zakazywać przejazdu samochodom ciężarowym przez miasto, ponieważ obecnie są to drogi krajowe - wyjaśnia Jarosław Kielar.
Po dokończeniu ostatniego etap budowy obwodnica Kluczborka połączyła się z rondem na ul. Byczyńskiej w Kluczborku, obok Galerii Miodowej.
Za kilka lat ma być tam węzeł drogi ekspresowej S11. Do 2022 roku gotowa będzie obwodnica Olesna, a w następnym etapie ma powstać kolejny odcinek S11: przez Kluczbork, Byczynę, aż do Kępna.
Nowa S11 zastąpi starą obwodnicę Kluczborka na drodze krajowej nr 11, którą zbudowano w latach 1986-89.
Tak budowano obwodnicę Kluczborka:
- I etap - w 2008 roku oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z Ligota Dolną.
- II etap - w 2012 roku gmina oddała do użytku 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ul. Fabrycznej, a także zbudowała rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku.
- III etap - w 2015 r. wyburzono stary wiadukt kolejowy w Ligocie Dolnej i zbudowano w jego miejscu rondo.
- IV etap - w 2017 r. zrobiono IV etap od zbudowanego dwa lata temu ronda w Ligocie Dolnej na DK nr 42 do nowo wybudowanego ronda na skrzyżowania z drogą powiatową do Smard Dolnych.
- V etap - w 2020 r. dokończono odcinek od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?